شناسایی پیکر مطهر شهید دفاع مقدس پس از ۴۲ سال برنامه‌های سازمان فرهنگی شهرداری مشهد برای دهه کرامت اعلام شد آیت‌الله علم‌الهدی: سرکوب دانشگاهیان، نشانه سقوط وجهه دموکراتیک غرب است میزبان کریم روایتی شنیده نشده از سازندگان و بانیان قدیمی‌ترین کاشی‌های حرم مطهر رضوی نتیجه دوری از نماز نایب قهرمان وزنه‌برداری جوانان جهان مدال خود را به موزه رضوی اهدا کرد کلینیک مجازی مرکز مشاوره آستان قدس در سال جاری راه اندازی می‌شود آیت‌الله علم‌الهدی: تکلیف مدیران شهری، گره‌گشایی از زائران امام هشتم (ع) است | ضرورت توسعه زیرساخت‌های اقامت و حمل و نقل در خراسان رضوی وعده صادق؛ عملیات تنبیهی ایران اسلامی نگاهی به جایگاه کار و کارگر در فرهنگ دینی| دستانی که آتش به آنها نمی‌رسد عمره‌گزاران ایرانی لباس احرام به تن کردند (۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیت‌الله علم‌الهدی: مسائل معیشتی، محور اصلی مطالبات مردم است | نیازمند تقویت قدرت اقناع در دولت هستیم نقش مشاور در ارتقای سلامت جامعه انکارناپذیر است | مردم به مشاوران دارای پروانه تخصصی مراجعه کنند درباره آیت ا... محمدجواد انصاری همدانی، فقیه و عارف معاصر شیعه| در هوای عشق او پر می‌زنم تا عرش اعلی خدا سر کار هم با ما همراه است اهمیت حقوق مردم در قبال یکدیگر در کلام وعاظ| هر چه کنی، به خود کنی خیرین سلامت در حوزه خدمات مشاوره‌ای نقش ویژه‌ای دارند
سرخط خبرها

امام‌جواد (ع) و ترویج فرهنگ زیارت

  • کد خبر: ۹۸۸۸۷
  • ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۰
امام‌جواد (ع) و ترویج فرهنگ زیارت
سعید طاوسی مسرور - عضو هیئت‌علمی علامه طباطبایی

هرچند زیارت دربین مسلمانان امری رایج است و اختصاص به شیعه ندارد، شیعیان به پیروی از ائمه‌اطهار (ع)، به زیارت بسیار اهمیت می‌دهند. در میراث شیعی، شماری زیارت‌نامه ماثور در دست است که از امامان (ع) به ما رسیده است؛ مثلا زیارت امین‌ا... که شیخ‌طوسی و سیدبن‌طاووس آن را از جابر جعفی از امام‌باقر (ع) از امام‌سجاد (ع) نقل کرده اند یا زیارت جامعه‌کبیره که امام‌هادی (ع) آن را به موسی‌بن‌عبدا... نخعی آموزش داد.

علمای بزرگوار شیعه که مروجان مکتب اهل‌بیت (ع) هستند، علاوه‌بر آنکه خود عامل به زیارت رفتن بوده‌اند، همواره شیعیان را نیز به زیارت رفتن تشویق می‌کنند؛ برای نمونه شیخ‌عبدا... مامقانی (ره) (متوفی ۱۳۵۱ قمری) می‌نویسد: «زیارت از عبادات مطلوبه در شریعت مطهره و سنن مؤکده است، بلکه در زیارت حضرت ختمی‌مرتبت (ص) وارد شده که اگر همه ترک کنند، والی جمعی را بر آن اجبار نماید.»

مرحوم آیت‌ا... شیخ‌محمدحسین غروی‌اصفهانی مشهور به کمپانی (متوفی ۱۳۲۰ شمسی) به زیارت حرم امیرالمؤمنین (ع) التزام داشت و در زیارت آن حضرت، زیارت جامعه‌کبیره را از حفظ می‌خواند. چنان که آمد، فرهنگ غنی زیارت دربین شیعیان، ریشه در تعالیم امامان (ع) دارد. در این میان، براساس روایاتی که از امام‌جواد (ع) به ما رسیده، ایشان به ترویج زیارت امام‌رضا (ع) اهتمام داشته است. شیخ‌صدوق رضوان‌ا... علیه در کتاب عیون‌اخبارالرضا (ع) با سند معتبر از حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) از امام‌جواد (ع) نقل کرده است که «برای هرکس که پدرم (سلام بر او باد) را در توس زیارت کند و عارف به حق او باشد، بهشت را از جانب خدای تعالی ضمانت کردم».

در روایتی از امالی شیخ‌صدوق هم از حضرت عبدالعظیم (ع) روایت شده است که شنیدم محمدبن‌علی‌الرضا (علیهماالسلام) فرمود: «کسی زیارت نمی‌کند پدرم (سلام بر او باد) را درحالی‌که اذیتی به او برسد از باران یا سرما یا گرما، مگر آنکه خدا جسدش را بر آتش حرام می‌کند». همچنین صدوق در کتاب عیون‌اخبارالرضا (ع) با سند معتبر از حضرت عبدالعظیم (ع) نقل می‌کند که «به ابوجعفر [امام جواد]علیه‌السلام عرض کردم: متحیرم بین زیارت قبر ابی‌عبدا... [امام‌حسین]علیه‌السلام و زیارت قبر پدر شما (سلام بر او باد) در توس. نظر شما چیست؟ فرمود: همین‌جا بمان.

سپس رفت و برگشت و اشک‌هایش بر صورتش جاری بود و فرمود: زوار قبر ابی‌عبدا... (علیه‌السلام) فراوانند و زوار قبر پدرم (سلام بر او باد) در توس اندکند». البته این روایت اخیر ناظر به آن زمان بوده و پس از ترویج زیارت امام‌هشتم (ع) توسط فرزندشان امام‌جواد (ع)، رفته‌رفته زیارت امام‌رضا (ع) رونق گرفته است، چنان که در زمان امام‌هادی (ع)، اهل قم و آوه (شهری شیعه‌نشین در نزدیکی ساوه) به زیارت امام‌رضا (ع) می‌رفته‌اند و در روایتی از امام‌هادی (ع) که آن‌هم در کتاب عیون‌اخبارالرضا (ع) از حضرت عبدالعظیم (ع) نقل شده است، شیعیان این دو شهر به‌دلیل اینکه به زیارت امام‌رضا (ع) می‌رفته‌اند، «مغفور لهم» (آمرزیده) معرفی شده‌اند.
علاوه‌بر روایاتی که از امام‌جواد (ع) در ترویج زیارت امام‌هشتم (ع) نقل شد، روایتی از آن حضرت در کتاب کامل‌الزیارات در توصیه به زیارت حضرت معصومه (س) نیز نقل شده است: «هرکس قبر عمه‌ام را در قم زیارت کند، برای اوست بهشت».

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->